רישום סימן מסחר
החשש של כל בעל עסק בתחילת דרכו הוא, כי הוא יצור לעצמו מוניטין בשירות או במוצר שלו ולאחר מכן יקומו מתחרים או "חקיינים" של המוצר ו/או השירות ולמעשה יעתיקו את שם העסק וירכבו על המוניטין שצברתם בעמל רב. בסביבה עסקית תחרותית, נדרשות פעולות אקטיביות, לצורך הגנה על המותג של עסקכם, אשר מגינות על שם המותג או על הלוגו שלכם ומשמרות את הקניין הרוחני של העסק. בדיוק כמו שאתם מבטחים את חלל העבודה, חיוני והכרחי להגן על המותג שלכם ע"י רישום סימן מסחר לצורך יצירת רישומם של סימנים המסחריים, המזוהים עם המותג.
נכון להיום, ברמה המשפטית האופציה ליצור הגנה למוצר עוברת בתהליך רישום סימן מסחר, אצל רשם הפטנטים. את הצעדים הראשונים בדרך, עורך דין לרישום סימן מסחר יכול לעשות איתכם ובשבילכם, מתוך ידע מקצועי והבנה של התהליכים הדרושים.
מה הוא רישום סימן מסחר?
הסימן המסחרי הוא כלי משפטי, שכל מטרתו היא להגן על הנכס החשוב ביותר שלכם – המהווה למעשה מותג המזהה את שם העסק ויוצר בידול ביניכם לבין עסקים אחרים מתחרים.
סימן המסחר שאתם רושמים, מאגד תחתיו את כל המאפיינים העיצוביים, הטקסטים וקטעי המוזיקה המשרתים אתכם ביצירת המיתוג לעסק. כך, שהלקוחות יזהו את האלמנטים הללו, ויקשרו אותם ישירות למותג אותו אתם רוצים לבנות ולחזק.
לפי החוק הישראלי, הרישום של "סימן" מאפשר לבצע פעולת רישום של: "אותיות, ספרות, מלים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני ממדים או בשלושה". הרישום מתייחס רק למוצר, שירות או תחום עיסוק מסוים. מתוך מחשבה שהקהל צריך לשייך את המותג לאותו תחום הפעילות. למשל, רישום סימן המסחר של מקדונלס, האות 'M' המפורסמת, הוא רישום שמתמקד בעולמות המזון המהיר. לחברה אין יכולת לקחת "בעלות" על סימן המסחר בצורה גורפת, גם כאשר מדובר על מותג גלובלי מוביל ( מבלי להתייחס לעובדה שמדובר בסימן מסחר מוכר היטב).
רישום סימן מסחר הנפוץ ביותר הוא רישום של לוגו או שם החברה אך הוא איננו מהווה רשימה סגורה. בעיקר מפני שיש לכם עוד כל כך הרבה אפשרויות, לרשום אלמנטים ייחודיים של המותג, שימנעו מהמתחרים להעתיק. ועל כן, חיוני למצוא את האיזון בין אלמנטים מתחום הפעילות העסקי של המותג, לבין סימני מסחר מרמזים, בתהליך עיצוב מוקפד. הסימנים הקשורים בצורה עקיפה לפעילות שלכם, הם סימנים שיהיה קל יותר לרשום וגם לזהות עם פעילות החברה, לטווח הארוך.
אילו רכיבי מיתוג ניתן לקטלג בתור סימן מסחרי?
כאמור, בתהליך העבודה של עו"ד לרישום סימן מסחר, יש חשיבות לעמידה בתנאי הרישום הבסיסיים של סוג העיצוב. ההגנה על המותג היא תולדה של רישום פרטני של כל אחד ממרכיבי המותג. לוגו אשר מכיל פונט כתוב ייחודי, דמות מאוירת ועיצוב בצבעים מסוימים, הוא לוגו שצריך לעבור תהליך רישום רב מישורים. הרישום המשפטי חייב להיות רישום נפרד לכל רכיבי המיתוג, כולל שם העסק, בהתאם לקטגוריה תחתיה יושב האלמנט העיצובי. אם נחזור לדוגמא שלנו, הרישום יתחלק ל:
- הפונט והאיור בלוגו – רישום תחת קטגוריית עיצוב.
- שם המותג – רישום תחת קטגוריית המילים.
- צבעי המותג – רישום תחת קטגוריית העיצוב (בהנחה שאתם רוצים ליצור שילוב ייחודי).
- שפות – רישום תחת קטגוריית המילים (תוך תשומת לב למיקום הרישום ולשימוש במערכות רישום גלובליות)
בהגיעכם לפגישה עם עורך דין לרישום סימן מסחר, הציגו את כלל הרכיבים המאפיינים את מיתוג החברה, כדי לתכנן בצורה אסטרטגית את ההגנה המשפטית הנחוצה. התכנון הזה, יאפשר לכם לחזק את המותג, אבל גם לשמור על רמת ההוצאות הצפויה לתהליך.
יצירת מוניטין לחברה – מתחילה ברישום משפטי של האלמנטים המיוחדים
לא כל חברה היא מותג. ולא כל חברה רוצה להיות מותג. אבל, היום יש יותר חברות שמבקשות לייחד את השירותים שהן מספקות ועל כן מתחילות תהליכי מיתוג ברמה גבוהה. המיתוג, היא מעיין "חליפה שיווקית" הנתפרת במיוחד למידות העסק שלכם, ובעצם בונה "שפה חדשה" עם הלקוחות. בכל צעד בתהליך המיתוג מושקעות שעות רבות של עבודה ומחשבה. כמו גם חודשים ארוכים של הסתגלות של הלקוחות למותג החדש בשוק. מה שאומר שאתם מפתחים את הנכס האסטרטגי החשוב ביותר לעסק שלכם ולא רוצים לקחת סיכונים מיותרים.
הערך הכלכלי של מותגים גדולים בשוק, כמו נייק או זארה, הוא לא בלתי מבוטל. לא רק ברמה הפיננסית, למרות שיש מותגים שווים מילוני דולרים ופועלים ברחבי העולם. אלא גם ברמה הרעיונית. מותג חזק הוא מותג שיכול לנהל "חיים עצמאים", ולהמשיך לגלגל מיליוני דולרים מידי שנה, רק כי הלקוחות כבר לא יכולים לדמיין את חייהם בלעדיו. למשל, מותג הטלפונים הסלולריים "אפל", הוא מותג שלגמרי הצליח ליצור ערוץ תקשורת משותף. והיום המותג מתקיים בזכות עצמו והופך לפופולרי במדינות רבות בכל רחבי העולם.
הכוח של סימני מסחר רשומים, בחייהם של מותגים גדולים, הוא אבן דרך בתהליך ההגנה על המוצר. רשתות זיוף מקצועית, או ניסיונות קטנים של מתחרים מקומיים, הם אירועים לא נעימים שיכולים לפגוע בעסק שלכם. על אחת כמה וכמה במדינות שבהן אין למותג שלכם הגנה משפטית מספקת. המלחמה בזייפנים וגם במתחרים הישירים, צריכה להיות מלחמת חורמה, ללא פשרות. שכן זה הוא הבייבי שלכם, שבו השקעתם שעות עבודה ארוכות ומשאבים בלתי נדלים. כך שזו היא מלחמה אמיתית, שלא אחת מגיעה לפתחו של בית המשפט עם תביעות כנגד הפרת סימן המסחר הרשום שלכם.
רישום סימן מסחר למוצרים – בתחומי פעילות ייחודיים
החוק הישראלי קבע כ45 סיווגי קטגוריות שונים, לסיווג סחורות ושירותים בתהליכי רישום סימן. סיווגים אלו נוגעים בכלל תחומי הפעילות במשק, החל מהלבשה ושירותי חינוך וכלה בעולמות הרפואה. הסיווג הוא הצעד הראשון, להתאמה של סוג הרישום הדרוש. בתהליך הבקשה, לא מספיק לציין את מספר הסיווג, אלא גם להציג את סוג המוצר שאתם רושמים. כמו כן, עליכם להסביר את הכוונות העתידיות לשימוש בסימן המסחר. בתהליך אישור הבקשה שלכם, ייבחן האופי המבחין של הסימן, שגורם לקהל הצרכנים לקשר את הסימן בצורה מהיר למותג שלכם. כך למשל, הפונט הייחודי של חברת "קוקה קולה" הוא עד היום סימן המסחר הפונטי המוכר ביותר בעולם. נטל ההוכחה לרמת המובחנות של הסימן, מוטל על מגיש הבקשה. ועל כן עליכם לבצע תהליך מקדים בעזרת עו"ד לרישום סימן מסחרי, כדי לוודא שאכן קיימת היתכנות להצלחת הבקשה שלכם.
המחוקק, לא מאפשר לבצע רישום סימן מסחר גורף, בכל הסיווגים והמוצרים האפשריים. ומכאן מגיעה הדרישה להוכיח זיקה בין הסימן למוצר, בעת הבקשה. ולראיה, קיימת אפשרות בחוק לשלול את הבעלות של חברה על סימן המסחר, באם לא נעשה בו שימוש במשך שלוש שנים. כל גורם צד ג' יכול להגיש את הבקשה, וההוצאות לתהליך יחולו על בעלי סימן המסחר, משמע – אתם. מעבר לכך, ישנו גם עניין העלויות והמשאבים הפיננסים שאתם משקיעים בבקשה עצמו, אותו אתם צריכים לקחת בחשבון. אם המשאבים מוגבלים, כדי לחשב בזהירות את הצעדים ולבחור את הרישום הממוקד ביותר.
רישום סימן מסחר הוא עניין טריטוריאלי
הצורך לבצע רישום סימן מסחר, הוא גם עניין גיאוגרפי המקבל משנה תוקף בפקודת סימני המסחר (נוסח חדש) 5732, תשל"ב – 1972 ("פקודת סימני המסחר"). בעת הגשת הבקשה שלכם, אתם מגישים את החומרים לרשם סימני המסחר בישראל, תחת רשות הפטנטים של משרד המשפטים, הגשת הבקשה מאפשר לכם לרשום את הסימן שלכם בכל שטחי מדינת ישראל, כולל הגולן ושטחי מזרח ירושלים.
הרישום של סימן מסחר בישראל, מונע באופן כמעט ישיר ומהיר מאוד, את הפעולות של המתחרים שלכם בארץ. בעת עבודה בתוך נישות פעילות מאוד צפופות, כמו תחום הייטק או המסחר, היתרון של בעלי סימן מסחר רשום הוא גדול שבעתיים. פעולה זו, מחזקת את בידול המותג שלכם ומאפשרת מרחב תמרון ויזואלי ושיווקי גדול במיוחד. כך גם, יכולות הגנה משפטית בעת ניסיונות להתחקות אחרי פעילות המותג בשוק הישראלי.
אגרת רישום סימן מסחר בישראל
בכל מה שנוגע לתהליך רישום סימן מסחר עלות העבודה מבוססת על האופן שבו אתם מבצעים את התהליך. כמו שאתם בוודאי מבינים, קיימת אגרת רישום סימן מסחר, אותה צריך לשלם. האגרה מועברת ישירות למשרד המשפטים, שתחתיו יושב משרד הפטנטים. האגרה היא האגרה על פתיחת התיק והטיפול בתיק, והיא יכולה להגיע לעלות של כמה מאות שקלים. חשוב לזכור, כי התשלום על אגרת רישום סימן מסחר, הוא תשלום לכל בקשה בנפרד. כך שאם יש לכם צורך לרשום כמה רכיבים של המותג, כמו הלוגו, הפונטים והמילים, לכל בקשה תהיה דרישת תשלום העומדת בפני עצמה.
אמנם אין חובה בחוק הישראלי לבצע רישום סימן מסחר לחברות. אבל היתרונות המרכזיים של תהליך זה, יכולים להציע לכם מטריית הגנה משפטית רחבה מאוד. מה שאומר שלטווח הארוך, ההשקעה ברישום הסימן שלכם, תמנע מאבקים משפטיים יקרים, לטובת הגנה על הנכסים שלכם.
פנייה לשווקים חדשים – בהתאם לאמנת מדריד
מעבר ליתרונות של רישום מסחר בתוך תחומי ישראל, ייתכן שכדאי להשקיע גם בהרחבת הרישום לטריטוריות אחרות. החל מיולי 2010, מדינת ישראל הצטרפה לארגון בינלאומי האחראי על רישום סימני מסחר. "פרוטוקול מדריד" הוא שמו של הפרוטוקול המנחה של תהליך הרישום המסחרי הבינלאומי, והוא מאגד תחתיו את כל החוקים הקיימים בתהליך. ההצטרפות לארגון זה, מאפשרת לגופים מסחריים ישראליים להרחיב את הפעילות העסקית למדינות החברות בפרוטוקול, על בסיס הרישום הישראלי.
בעבר תהליך הגשת סימן המסחר הגלובלי, דרש מבעלי הסימן לבצע עבודה יחידנית מול כל מדינה. מכאן, שמדובר היה על תהליך מורכב מאוד, עם עלויות כמעט בלתי אפשרויות לבעלי העסקים. עורך דין מקומי, כמו גם תשלומי אגרה מקומיים, מנעו מבעלי העסקים להרחיב את רשימת סימני המסחר וכך לפגוע בפעילות הגלובלית. עם ההצטרפות של ישראל למערכת, נוצרו שני שינויים מהותיים באופן ההתנהלות לאורך הבקשה שלכם.
שינוי אופן רישום סימן המסחר
היום, ניתן לבצע רישום סימן מסחר על כמה וכמה תחומי שירות (אותן "קטגוריות" מקצועיות המוגדרות בחוק). ובמקביל להתאים את סימן המסחר לכמה תחומי שירות. השינוי אפשר לצמצם את כמות הבקשות, ובהתאמה גם את עלויות האגרות, שהקשו מאוד על בעלי העסקים.
פקיעת תוקף סימן מסחר
שינוי נוסף שהביאה מערכת "מדריד" לעולם, קשור לפקיעת התוקף של סימן המסחר. המערכת מאפשרת לרשום את סימן המסחר שלכם לתקופה של עשור. ועם פקיעתו של תוקף הסימן, ניתן להגיש בקשה (כן, כולל תשלום אגרה לרשויות), ולהאריך בעשר שנים נוספות את הבעלות. המערכת בעצמם מאפשרת לכם להחזיק בסימן המסחר ללא הגבלה, ככל ואתם ממשיכים להגיש את בקשות החידוש. החלטה זו מעמיקה את הקשר שבין מותגים לסימני המסחר המאפיינים אותם, ומקדמת סביבה תחרותית הוגנת בשוק שרק הולך ומתרחב.
מערכת מדריד עודדה את בעלי העסקים והמותגים בישראל, לצאת לפעולה. בשנים הראשונות לאחר כניסת המערכת לתוקף, כמויות הבקשות שהוגשו בישראל היו עצומות ובלתי נתפסות (בעיקר ביחס לכמות התושבים והעסקים במדינה). גם היום, למעלה מעשור אחרי כניסת מערכת מדריד לתמונה, היא עדיין מהווה כלי עבודה חשוב בפעילותם של עסקים. אנו יכולים לראות כי המערכת פתחה בפני הישראלים חלון הזדמנויות, שכן בממוצע 50% מהבקשות הנפתחות מידי שנה, הן גלובליות. בין שמדובר על תהליך התרחבות טבעי של החברה, ובין שמדובר על תהליך אסטרטגי להגנה על המותג. הפנייה אל עורך דין לרישום סימן מסחר בארץ ובעולם הפכה לאינטואיטיבית וקלה הרבה יותר, לבעלי העסקים.
היתרונות של רישום סימן מסחר
- זו היא דרך ליצור הגנה משפטית. הרישום של סימן מסחר היא דרך ליצור חסם משפטי למתחרים. כל ניסיון להתחקות אחרי המותג או להתחזות לכם, ייגמר בתביעה ומאבק משפטי מורכב. לעיתים רבות, החוק מעניק העדפה לבעלי סימן המסחר, המזרז תהליכים משפטיים לטובתם.
- זו היא שיטה לחיזוק מערכת היחסים והתקשורת עם הלקוחות של החברה. הרישום קושר בין הצורה, הצבעים והטקסטורה, לבין בעלי המותג. וזה הוא קשר המעיד על טיב האיכות של המותג ועל היצירה של נכס אמיתי לטווח הארוך.
- הגמישות הרבה של תהליך הרישום. אמנם עדיין מדובר על תהליך מאוד מורכב שיכול לקחת לא מעט זמן. אבל היום, ישנן הקלות שנוספו לחוק ומשדרגות את תהליך הרישום כולו. למשל, האפשרות לבצע הארכה של תקופת הרישום, בעזרת פנייה מהירה לצוות הבוחן את הבקשות.
סימן השירות – בידול נוסף לעסקים מסוג מסוים
כבר מהשם, אפשר להבין שלסימן השירות יש תפקיד שונה מאשר סימן המסחר בשוק הישראלי. בעוד שבקשת סימן המסחר היא בקשה המתאימה לבעלי עסקים שמחזיקים סחורות ומוצרים. הגשת הבקשה לסימן שירות, היא בקשה הנוגעת לסוג השירות של בעלי עסקים וחברות שונות במשק הישראלי. הבקשה מעידה על טיב השירותים, אבל גם על סגנון השירותים לו הלקוח יכול לצפות. והיא מהווה כיום כלי בידיים של אנשי מנהלה, כספים ואפילו תעופה, ליצירת סטנדרט שירות ללא פשרות.
כך תעשו את הצעד הראשון להגשת בקשת רישום סימן מחסר
אם עד עכשיו התייחסנו לתיאוריה מאחורי הגשת הבקשה, עכשיו הגיע הזמן למעשים בשטח. לפני שניגשים לרישום סימן מסחר יש לבצע קודם כל חיפוש סימן מסחר באתר הרשמי על מנת לוודא שלא קיים רישום סימן מסחר קיים. לאחר מכן, הצעד הראשון והחשוב ביותר בתהליך הגשת בהקשה הוא ההתקשרות עם עורך דין לרישום סימן מסחרי. זה יכול להיות עורך הדין הקבוע של החברה שלכם. או איש מקצוע שהגעתם אליו דרך המלצה של קולגות בתחום. העיקר הוא למצוא את עורך הדין שזה הוא תחום ההתמחות שלו, והוא מכיר את כל התקנות הכי חדשות. בגלל שמדובר על בקשה כה חיונית לעסק, אי אפשר לקחת בקלות ראש את ההחלטה אודות האדם שיכתוב את הבקשה ויעזור לכם לאורך הדרך.
במקביל, התכוננו בעצמכם לתהליך ואספו את כל המידע שאתם יכולים על השלבים הצפויים בדרככם. אחרי שיש לכם תמונה מספיק ברורה בראש על תהליך ההגשה ועל האתגרים הצפויים, ניתן לעבוד על איסוף החומרים לבקשה. ההגשה של חומר מקצועי לרשות הפטנטים בירושלים, חייבת לכלול בין היתר מידע כמו:
- פרטיים אישים של מגיש הבקשה (שם מלא, תעודת זהות, כתובות, וכולי).
- ייפוי כוח לעורך הדין (במידה והוא זה אשר מגיש את הבקשה).
- עותק של הסימן המדובר (כולל הצבעים וכלל האלמנטים שאתם מבקשים לכלול בבקשה).
- הרשימה של סחורות או שירותים שבהם המותג שלכם רוצה להיות רשום, בהתאם לנישות בהן ניתן לפעול.
- מידע אודות הסיבות מאחורי הבקשה.
- אישור על תשלום האגרה למשרד הפטנטים.
למשרד עו"ד ספי טייטלבאום היכולת והידע להביא להגשה מהירה של בקשה לרישום סימן מסחר,
אשר נבחנת על ידי רשם סימני המסחר בתוך לא יאוחר מ 14 ימים.
בשורה תחתונה
ככל והשוק הישראלי הופך למקום מאתגר יותר מבחינה עסקית, כך עולה החשיבות של הגנה משפטית על שם העסק/הלוגו שלכם והמותג שלכם, כדי שלא יקומו מתחרים שיעשו שימוש במוניטין שצברתם בעמל רב.
ההגנה נעשית במיוחד בסימן מסחר, שהוא הפנים של העסק, אין מקום לטעויות. מה שאומר שהעבודה עם עו"ד רישום סימני מסחר, תהיה ההחלטה החשובה ביותר שתיקחו בשנים הקרובות.